پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن
پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن

آنچه درباره کربن اکتیو باید بدانیم؟

کربن اکتیو چیست ؟ 

کربن اکتیو یک ماده بسیار متخلخل است که مواد شیمیایی آلی را درون خود جذب کرده و نگه می دارد. این ماده ابتدا با سوزاندن یک ماده کربنی بدون اکسیژن ایجاد می شود. در مرحله بعد، "ذرات" به صورت شیمیایی یا فیزیکی پردازش می شود تا یک سری "سوراخ" یا منافذ به هم پیوسته در داخل کربن ایجاد شود. مساحت سطح بزرگ این شبکه منافذ داخلی باعث ایجاد سطح بسیار بزرگی می شود که می تواند مواد شیمیایی آلی را جذب و نگهداری کند.


آیا بین کربن اکتیو و زغال فعال تفاوتی وجود دارد؟

اکثر مردم این درک اشتباه دارند که بین کربن اکتیو و زغال فعال تفاوت وجود دارد. هر دوی این اصطلاحات می توانند و به جای هم استفاده می شوند. همچنین کربن فعال کلمه مشابه دیگری است که به جای کربن اکتیو و زغال فعال استفاده می شود. همه این عبارات مترادف هستند و معمولاً در این حوزه یافت می شوند.

  

کربن فعال چه می کند؟

کربن اکتیو مواد شیمیایی آلی را از جریان بخار و مایع جذب کرده و نگه می دارد و آنها را از مواد شیمیایی پاک می کند. ظرفیت زیادی برای این مواد شیمیایی ندارد، اما برای تصفیه حجم زیادی از هوا یا آب برای حذف غلظت های رقیق آلودگی بسیار مقرون به صرفه است. برای دید بهتر، زمانی که افراد مواد شیمیایی مصرف می‌کنند یا مسمومیت غذایی را تجربه می‌کنند، به آنها دستور داده می‌شود که مقدار کمی کربن فعال بنوشند تا سموم را جذب کرده و از بین ببرند.



کربن اکتیو چه چیزی را حذف می کند؟

مواد شیمیایی آلی به بهترین وجه جذب کربن اکتیو یا به گفته بعضی زغال فعال می شوند. تعداد بسیار کمی از مواد شیمیایی معدنی توسط کربن حذف می شوند. وزن مولکولی، قطبیت، حلالیت در آب، دمای جریان سیال و غلظت در جریان همه عواملی هستند که بر ظرفیت کربن برای حذف مواد تأثیر می‌گذارند.  بنزن، تولوئن، زایلن، روغن ها و برخی از ترکیبات کلردار، مواد شیمیایی هدف رایجی هستند که با استفاده از کربن حذف می شوند. تصفیه آب ، از دیگر کاربرد هایی است که کربن فعال در آن کاربرد بسیاری دارد . از کربن فعال در تصفیه آب برای تصفیه خانه ها بسیار استفاده می شود. به همین جهت این کربن را کربن تصفیه آب نیز می نامند .  دیگر کاربردهای کربن اکتیو ،  حذف بو و آلودگی و رنگ می باشد. تصفیه عرق با کربن فعال نیز از کاربردهای رایج این ماه می باشد . 


کربن فعال از چه چیزی ساخته شده است؟

کربن اکتیو ساخته شده از زغال سنگ قیر، زغال سنگ قهوه ای، پوسته نارگیل و پسته  ،چوب و ... می باشد.


کربن فعال چگونه ساخته می شود؟

دو روش مختلف برای ساخت کربن فعال وجود دارد. اما برای این مقاله روش کارآمدتری را در اختیار شما قرار می دهیم که کربن فعال با کیفیت بالاتر و خالص تری ایجاد می کند. کربن فعال با قرار دادن در یک مخزن بدون اکسیژن و قرار دادن آن در دمای بسیار بالا، 600-900 درجه سانتیگراد ساخته می شود. پس از آن، کربن در معرض مواد شیمیایی مختلف، معمولاً آرگون و نیتروژن قرار می گیرد و دوباره در یک مخزن قرار می گیرد و از 600 تا 1200 درجه سانتیگراد گرم می شود. بار دوم که کربن در مخزن حرارتی قرار می گیرد، در معرض بخار و اکسیژن قرار می گیرد. از طریق این فرآیند، ساختار متخلخلی ایجاد شده و سطح قابل استفاده کربن به شدت افزایش می یابد.


از کدام کربن فعال استفاده کنم؟

اولین تصمیم برای استفاده از کربن، تصفیه جریان مایع یا بخار است. هوا بهتر است با استفاده از ذرات درشت کربن برای کاهش افت فشار از طریق بستر تصفیه شود. ذرات کوچکتر با کاربردهای مایع برای کاهش مسافتی که مواد شیمیایی باید طی کنند تا در داخل کربن جذب شوند، استفاده می شود. پروژه شما چه بخار یا مایع را تصفیه کند، ذرات کربن با اندازه های مختلف در دسترس هستند. بسترهای مختلف کربن فعال مانند زغال سنگ یا پایه پوسته نارگیل وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید. جهت خربد این کحصول می تواند با متخصصان این حوزه مشورت کنید . 


چگونه از کربن اکتیو استفاده کنیم؟

کربن به طور معمول در یک کنتاکتور ستون استفاده می شود. ستون ها جاذب نامیده می شوند و به طور خاص برای هوا و آب طراحی شده اند. این طرح برای بارگذاری (مقدار سیال در سطح مقطع)، زمان تماس (حداقل زمان تماس برای اطمینان از حذف مورد نیاز) و افت فشار از طریق جاذب طراحی شده است. 


زغال فعال چقدر عمر می کند؟

ظرفیت  زغال فعال (زغال اکتیو) برای مواد شیمیایی به چیزهای زیادی بستگی دارد. وزن مولکولی ماده شیمیایی در حال حذف، غلظت ماده شیمیایی در جریان تحت تصفیه ، سایر مواد شیمیایی موجود در جریان تصفیه شده، دمای عملیاتی سیستم و قطبیت مواد شیمیایی حذف شده، همگی بر عمر بستر کربن تأثیر می‌گذارند. 


کربن اکتیو جذب می کند یا جذب می شود؟

جذب کربن فعال - فرآیند شیمیایی جذب معمولاً با اسفنجی که آب را خیس می کند مقایسه می شود. آب به طور کامل در اسفنج یکپارچه شده است و به سطح آن محدود نمی شود. به طور متفاوت، جذب فرآیندی است که در آن مولکول ها فقط به سطح می چسبند. همانطور که در بالا ذکر شد، کربن فعال به دلیل اینکه یک ماده متخلخل است، سطح زیادی دارد. ماده ناخواسته به سطح ذرات کربن می چسبد.


کدام فیلتر کربن فعال برای من بهتر است؟

انواع مختلفی از فیلترهای کربن فعال مانند فیلتر پست کربن وجود دارد و تعیین اینکه کدام فیلتر برای شما بهتر عمل می کند در واقع چندان پیچیده نیست. برای پاسخ به این پرسش با متخصصان ما در این زمینه تماس خاصل فرمایید . 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد