پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن
پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن

نکاتی در استفاده از پمپ تزریق

نکات مهم در استفاده از پمپ تزریق

پمپ های تزریق یک راه عالی برای تزریق دقیق مایعات، از مکمل های اصلی و جزئی، مانند کلسیم، منیزیم و ید گرفته تا مواد مغذی و باکتری ها، مانند نیتروژن، فسفر و کربن است. با این حال، راه‌اندازی نادرست دوزینگ پمپ می‌تواند منجر به ناتوانی در دوز کردن مقدار یا تعداد دفعات مورد نیاز شود. یا بدتر از آن، تخلیه کل بطری محصول شما در مخزن و به طور بالقوه همه چیز را از بین می‌برد. در اینجا چند نکته برای راه اندازی ایمن یک پمپ تزریق و استفاده حداکثری از عملکرد آن آورده شده است.


 
نکته اول :
 مطمئن شوید که ظروف محلول های شما پایین تر از انتهای لوله خروجی پمپ تزریق  (مترینگ پمپ) می باشد. برای جلوگیری از سرازیر شدن کل بطری محلول شما در مخزن دوزینگ پمپ، بسیار مهم است که ظروف محلول شما در ارتفاع کمتر از انتهای لوله دوز شما قرار داشته باشند.


 

ادامه مطلب ...

دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ چیست ؟

دوزینگ پمپ یک پمپ جابجایی مثبت است که برای انتقال مقدار بسیار دقیق یک ماده شیمیایی یا ماده دیگر به یک جریان سیال طراحی شده است. مکانیزم این پمپ صنعتی شامل کشیدن مقدار اندازه گیری شده سیال به داخل محفظه و سپس تزریق این سرعت حجمی به ظرف مورد نظر است. به عنوان یک عملکرد، یک دوزینگ پمپ به گونه ای طراحی شده است که قابل اعتماد باشد. بنابراین هنگامی که به درستی راه اندازی شود. باید مراقب خودش باشد و به مقدار زیادی ورودی نیاز نداشته باشد. دوزینگ پمپ ها برای خودکارسازی جریان سیال در بسیاری از کاربردها از جمله تصفیه خانه های آب دارویی استفاده می شود. از دیگر نام های این محصول که در بین مردم شناخته شده می باشد ، میتوان به مترینگ پمپ ، پمپ تزریق و پمپ اندازه گیری اشاره نمود . 


قطعات یک دستگاه دوزینگ پمپ 

اگرچه قطعات یک دستگاه دوزینگ پمپ (مترینگ پمپ) ممکن است بسته به برند و کاربرد متفاوت باشد، اجزای اصلی بر اساس عملکرد و اصول را می توان به شرح زیر بیان کرد:


مخزن - ظرفی که محلول ها و مواد داخل آن باید پمپاژ شود . 

شیر پایی - یک شیر بدون بازگشت که به خط مکش متصل شده و در درام محصول قرار می گیرد. 

پمپ دوز - به طور کلی PVC، پلی اتیلن و سایر پلاستیک ها، لاستیک ها و حتی فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است.

خط دوز - معمولاً از لوله صلب پی وی سی یا پلی اتیلن یا یک شیلنگ تقویت شده ساخته شده است، این جزء می تواند دارای انواع دریچه های تخلیه، کاهش فشار یا دریچه های آزاد کننده هوا باشد. محصول به صورت پالس (یا نرخ جریان) آزاد می شود. شیر بدون بازگشت دارای مکانیزم خودگردان است که از بالا رفتن مایع در خط تحویل پس از تحویل شار مورد نیاز یا پس از توقف مترینگ پمپ جلوگیری می کند. انژکتور همچنین تضمین می کند که محصول به جای دیواره جانبی به وسط جریان تحویل داده می شود تا از هدر رفتن محصول جلوگیری شود، برای مخلوط کردن کامل، و برای جلوگیری از آسیب دیدن دیواره ها به ویژه هنگامی که مایعات اسیدی یا پراکسید هستند.


سیستم کنترل - کارخانه‌های مدرن از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کنترلی برای اطمینان از دقیق بودن مترینگ پمپ و ارائه اتوماسیون استفاده می‌کنند. سیستم های SCADA و سایر سیستم های کنترل مرکزی با سنسورهای pH، کلر و کنترل نرخ مشابه و متغیر برای این منظور استفاده می شوند.



انواع دوزینگ پمپ تصفیه آب

4 نوع مختلف پمپ دقیق تزریق وجود دارد که بر اساس عملکرد و مکانیسم پمپاژ آنها طراحی شده اند:


پمپ تزریق دیافراگمی ثابت : این یک محفظه پمپ است که توسط یک پیستون پر و تخلیه می شود. دارای دیافراگم و دریچه های ورودی و خروجی می باشد. هنگامی که محفظه پر است، حجم دوز شده با سرعت جریان ثابت به بیرون تزریق می شود.


دوزینگ پمپ سلونوئیدی دیافراگمی :  این روش از مکانیزم دیافراگمی استفاده می کند. این پمپ توسط یک سیم پیچ برقی کنترل می شود که ماده شیمیایی را به صورت پالس مکیده و تزریق می کند. فاصله زمانی بین پالس ها کنترل سرعت جریان را فراهم می کند.  این پمپ تزریق به طور کلی نسبت به انواع دیگر دقت کمتری دارد. با این حال، آنها به دلیل سادگی مکانیکی و الکتریکی و ارزان بودن نسبی ترجیح داده می شوند.

از تولید کنندگان داخلی این دوزینگ پمپ می توان به شرکت ایرسا الکترونیک آیریک اشاره نمود . دوزینگ پمپ ایرانی سلونوئیدی آیریک ار کیفیت بالایی برخوردار بوده و توانسته رضایت مشتریان را جلب نماید . 

از معروف ترین برند های تولید کننده دوزینگ پمپ های سلونوئیدی ، دوزینگ پمپ اتاترون می باشد . 

لوب پمپ ها : این طراحی به شار اجازه می دهد تا از مجموعه ای از پروانه های چرخ دنده مشبک عبور کند. با توجه به اینکه سرعت حجم عبوری بین این پروانه ها به اندازه پمپ های دیافراگمی دیگر دقیق نیست و پروانه ها کاملاً مستعد ساییدگی هستند. این پمپ ها تنها زمانی که شار بسیار چسبناک و روان کننده باشد (برای به حداقل رساندن سایش) با پتانسیل کامل خود کار می کنند. .


پمپ های پریستالتیک : مترینگ پمپ های پریستالتیک از یک لوله قابل انعطاف برای حمل مایع تشکیل شده اند. این لوله دارای مقطع نیم دایره ای است. این پمپ ها به طور گسترده در صنعت پزشکی استفاده می شوند زیرا به راحتی استریل می شوند و در صورت آلوده یا آسیب دیدن مکانیسم پمپ به سرعت قابل تغییر است. دوزینگ پمپ های پریستالتیک دقت بالایی دارند. با این حال، آنها به سرعت فرسوده می شوند. و نمی توانند پمپاژ به یک جریان فشار بالا را تحمل کنند زیرا فقط می توانند فشار ترکیدگی لوله انعطاف پذیر که در ابتدا ذکر شد را تحمل کنند.



کاربردهای دوزینگ پمپ برای تصفیه خانه ها

پمپ دوزینگ به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شود. همچنین یک جزء ضروری اتوماسیون در چندین صنعت است که مقادیر زیادی مایعات را مدیریت می کند، از جمله تصفیه آب، کشاورزی، داروسازی، فرآوری مواد غذایی و معدن. در تصفیه فاضلاب، پمپ های دوز برای تزریق محصولی مانند کلر به جریان آب یا سیال برای ایجاد واکنش شیمیایی استفاده می شود. از این و به این پمپ ها ، دوزینگ پمپ کلرزنی ، پمپ کلر ، کلرزن یا کلریناتور نیز گفته می شود. 


پارامتر های موثر در قیمت دوزینگ پمپ 

قیمت دوزینگ پمپ ها با توجه به ویژگی ها و پارامتر های مختلفی که دارند ، با یکدیگر متفاوت می باشد . اولین پارامتر ، نوع پمپ اندازه گیری می باشد. معمولا دوزینگ پمپ های سلونوئیدی به دلیل ساختار و سادگی عملکردشان از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردارند . دومین معیار در تعیین قیمت پمپ تزریق ، حداکثر میزان دبی و فشار آن می باشد . معیار دیگر ، جنس مواد به کار رفته در دوزینگ پمپ می باشد .