پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن
پمپ

پمپ

پمپ آب،موتور آب،تصفیه آب،دستگاه آب تصفیه کن

سختی گیر رزینی و دلایل استفاده از آن

سلام . در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که نرم کننده آب  به چه معناست و چرا باید از سختی گیر رزینی استفاده شود ؟


آب سخت چیست؟

زمانی که آب حاوی مقدار زیادی مواد معدنی باشد، «سخت» نامیده می شود. ما به طور خاص به کلسیم و منیزیم اشاره می کنیم. درجه سختی آب زمانی افزایش می یابد که مقادیر بیشتری کلسیم و منیزیم در آن حل شود. منیزیم و کلسیم یون هایی با بار مثبت هستند. به دلیل وجود آنها، سایر یون های مثبت در آب سخت کمتر به راحتی حل می شوند تا در آبی که کلسیم و منیزیم ندارد. این دلیل حل نشدن کامل صابون در آب سخت است.

  

منظور از نرم کردن آب چیست؟

نرم شدن آب فرآیند حذف یون هایی است که آب را سخت می کند، در بیشتر موارد یون های کلسیم (Ca2 +) و منیزیم (Mg2 +). آب سخت می تواند لوله ها را مسدود کند و از حل شدن صابون جلوگیری کند. نرم شدن می تواند از این اثرات منفی جلوگیری کند. آب سخت همچنین خطر زیادی برای تشکیل رسوب در سیستم های آب خانگی دارد. در اثر تشکیل این رسوبات، لوله ها دچار گرفتگی شده و راندمان دیگ ها و مخازن کاهش می یابد. این امر هزینه گرمایش آب خانگی را تقریباً 15 تا 20 درصد افزایش می دهد.


دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

سختی گیر دستگاهی است که برای حذف بخشی از مواد معدنی که باعث سختی آب می شوند طراحی شده است.

اجزای اصلی این دستگاه عبارت اند از:

  • ظرفی حاوی رزین سختی گیر مخصوصی است که آب نرم شده از طریق آن جریان پیدا می کند.
  • ظرفی حاوی نمک لازم برای بازسازی دوره ای رزین تبادل یونی (سختی گیر رزینی) .
  • یک "سر" الکترونیکی یا الکترومکانیکی مجهز به تایمر که فرآیند بازسازی را مدیریت می کند.


چرا باید آب را شیرین کنیم؟

آب سخت می تواند باعث ایجاد لکه ها و گرفتگی لوله ها و مجاری، سیستم های چرخش آب، وسایل برقی شود. این رسوبات می توانند باعث شکستگی در سیستم هایی مانند دیگ ها یا مخازن آب، دیگ ها، پانل های گرمایش خورشیدی شوند. علاوه بر این، آب نرم شده مصرف صابون و مواد شوینده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و از ایجاد رسوب بر روی وان، دوش و لوازم بهداشتی جلوگیری می کند.


نحوه عملکرد یک سختی گیر رزینی 

سختی گیر رزینی که به آن رزین تبادل یونی یا زین سختی گیر هم گفته می شود ، یون‌های دارای بار مثبت مانند یون‌های کلسیم (Ca2+) و منیزیم (Mg2+) را از طریق عبور آب روی بستر رزین‌های موجود در مخزن حذف می‌کنند. این رزین های تبادل یونی می توانند یون های کلسیم یا منیزیم را با تبادل یون های سدیم حفظ کنند. به طور دوره ای رزین های نرم کننده باید با محلول اشباع شده سدیم کلرید (نمک معمولی آشپزخانه) که از ظرف مخصوصی به نام مخزن نمک گرفته می شود، دوباره پر شوند (یعنی بازسازی شوند). این فرآیندها معمولاً از طریق یک تایمر و یک شیر کنترل کاملاً خودکار هستند، اما می‌توانند به صورت دستی نیز کنترل شوند. بازسازی ها را می توان در فواصل از پیش تنظیم شده (نرم کننده ها با شیر زمان بندی شده) یا بر اساس حجم آب تصفیه شده (نرم کننده ها با شیر حجمی) بسته به نوع نرم کننده برنامه ریزی کرد.


نصب آب شیرین کن برای چه کسانی توصیه می شود؟

نصب سیستم نرم کننده در منازل انفرادی، کانکس ها، مجتمع های مسکونی، بارها و رستوران ها، هتل ها، بیمارستان ها، خشکشویی ها، کارواش ها، صنایع مختلف توصیه می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد